Prowincja Wniebowzięcia NMP
Zakonu Braci Mniejszych w Polsce

Potem [ministrowie] dadzą im odzież na czas próby, to jest: dwie tuniki bez kaptura, sznur, spodnie i kaparon sięgający do pasa, chyba, że tym ministrom co innego niekiedy wyda się właściwszym według Boga. [RZ 2, 7-10]
Po roku formacji w Kobylińskim klasztorze, w piątek 29 sierpnia 2014 roku, nasza wspólnota postulancka i cała rodzina franciszkańska przeżywała piękną i radosną uroczystość - obłóczyny. Podczas uroczystej Eucharystii, której przewodniczył sam Minister Prowincjalny - o. Antonin Brząkalik, młodzi bracia otrzymali habit św. Franciszka i przyjęli nowe imię zakonne, będące wyrazem rozpoczęcia nowego życia. W ten sposób bracia rozpoczęli dalszy etap formacji, zwany nowicjatem, który bracia będą odbywać w Miejskiej Górce. Prosimy o modlitwę w intencji braci, którzy przyjęli nowe imię, aby wytrwali na drodze powołania franciszkańskiego.
Bracia obłóczeni:
- br. Olaf - Sławomir Setlak
- br. Miłosław - Mateusz Adamczyk
- br. Albert - Mateusz Kogut
- br. Klaudiusz - Jakub Dana
- br. Radosław - Sebastian Wojtkun
- br. Achilles - Łukasz Brzonkalik
- br. Anastazy - Maciej Maciszewski
- br. Tarsycjusz - Adam Niestrój
Przy tej okazji warto przypomnieć historię i znaczenie franciszkańskiego habitu.
Habit św. Franciszka był strojem, który nosili pasterze i był koloru ziemi (…) Tym, co wyróżniało habit św. Franciszka od stroju współczesnych mu mnichów był biały sznur, którym przepasywali się bracia (...) Habit franciszkański jest w kształcie krzyża i ma nam zawsze przypominać, Komu oddaliśmy nasze życie. Umiłowanie habitu, czego wyrazem jest jego noszenie, jest bardzo czytelnym znakiem wierności powołaniu. W świecie jest on widzialnym znakiem umiłowania Boga i poświęcenia Mu siebie, jest zewnętrznym symbolem konsekracji zakonnej1. Bez habitu społeczeństwo nie potrafi nas nazwać zakonnikami.
Naszym nowicjuszom życzymy, aby habit był dla nich przedmiotem umiłowania, z którym nie należy się rozstawać bez ważnej przyczyny i codziennym przypomnieniem o wolnym wyborze, którego dokonali, a Kościół potwierdził poprzez dopuszczenie do stanu zakonnego. Wreszcie niech będzie dla nich wyraźnym znakiem przynależności do Chrystusa i Zakonu, i niech noszą go z szacunkiem jako szatę wybrania i miłości Bożej.
1 S. Janicki, Medytacje franciszkańskie, tom 3, Okres Zwykły, Jaworzynka 2005, s. 19-20.